Cestování vlakem je jednou z možností, jak objet celou Evropu a zároveň za to nevydat celý svůj rozpočet na výlet. Evropské vlaky jsou pohodlné, vesměs rychlé, jezdí téměř všude a především: jsou dostupné. Výtečně poznáte oblast, kam (či kde) právě cestujete – ať už výhledem z okna na často překrásné scenérie, anebo při navazování kontaktů se spolucestujícími. Pojďme si ukázat pár triků, jak na jízdném značně ušetřit.

Je pravda, že v dnešní době, kdy je letecká doprava dostupná úplně každému a cenová úroveň letenek padá na ceny obědů v běžných restauracích, začíná vlaková doprava ustupovat do ústraní. Stále se však najdou trasy, kde hraje vlak hlavní roli v cestování a kouzlo levných letenek se dané oblasti stále nějak vyhýbá. Stejně tak existují místa, kde vlak úspěšně soupeří s jiným druhem dopravy – s autobusem nebo letadlem. Evropští železniční dopravci se stále snaží, aby železnice byla atraktivní, pohodlná a dostupná. Někdy se tedy ceny jízdenek přibližují letadlům, někdy autobusům a někdy… někdy zkrátka stojí za to vlak využít už jen pro tu cenu.

Tento článek pro blog Travel Bible napsal Adam Vanting, mimo jiné redaktor portáluŽelPage.cz a Travel Expert v TravelSupport.eu a Some move. Součástí jeho práce je i příprava itinerářů pro cesty vlakem po EU. Pokud chcete tipy, jak ušetřit na cestování vlakem po ČR, najdete je v jednom ze starších článků na blogu.

1) Nakupujte na místě

Základní rada při cestách na východ Evropy zní: využívejte místní pokladny. Nákup jízdného odložte na první (či další) pokladnu v zemi, kam cestujete. Určitě nekupujte jízdenku z Budapešti k Balatonu v Praze. Evropské železnice se dohodly na používání vzájemného mezinárodního tarifu SCIC-NRT, který je cenově vyvážený pro všechny evropské země. Jenže jízdné tak stojí zhruba stejně jako pro vnitrostátní cesty ve Francii a oproti Srbsku, Maďarsku, Polsku nebo Bulharsku docela slušně přeplatíte.

Samozřejmě existují výjimky a jízdné koupené v dané zemi může být klidně tak drahé, jako u nás. Před konkrétní cestou si tedy ceny ověřte, stejně jako to, zda vůbec máte možnost si vnitrostátní jízdné koupit. Ne všude se nacházejí pokladny a jízdné se prodává u průvodčího. Podstatnou výhodou jsou v zahraničí slevy, o kterých čeští pokladní nemají ani tušení.

Příklad:

  • Jízdenka Budapešť – Pécs: na pokladně v ČR 745 Kč, na pokladně v Budapešti 402 Kč
  • Jízdenka Budapešť – Timisoara: koupě v ČR 1 121 Kč, v Budapešti 405 Kč

2) Nakupujte on-line

Kdykoliv to jde, využijte k nákupu jízdenek na vlak využijte internetové e-shopy. Při takovém nákupu se obsloužíte prakticky sami, čímž dopravcům odpadají náklady za pokladní a vy díky tomu máte levnější jízdné (v případě různých akčních jízdenek, které lze koupit pouze přes internet, jde mnohdy o desítky procent).

Většina akčních nabídek, obvzlášť pro cesty do zahraničí, je dostupná jen přes internet. České dráhy poslední dobou propagují velmi levné jízdenky (např. do Berlína za 384 Kč), jsou to ale ty, které vám na pokladně neprodají (s velkým štěstím je dostanete s padesátikorunovou přirážkou). E-shop Českých drah je poměrně intuitivní a dokáže vám – až na výjimky – nabídnout nejlevnější možnost přepravy. 

Výborným místem k nákupu akčních jízdenek zdaleka nejen po Německu je e-shop Deutsche Bahn. Bude s vámi mluvit i česky a téměř nemáte šanci se v něm ztratit. A taková zpáteční jízdenka z Drážďan do Kolína nad Rýnem za 38€, navíc směrem tam rychlovlakem, vůbec není špatná, ne?

Screen Shot 2016-06-07 at 17.35.43

Extrém tvoří některé západoevropské nízkonákladové rychlovlaky, například IZY. Tento projekt ultralevných vlaků, jejichž hlavním konkurentem jsou autobusy či stále se rozšiřující spolujízda, šetří mimo jiné tím, že úplně zrušil pokladny. Ceny jízdenek pak začínají na magických deseti eurech za cestu z Paříže do Bruselu, dopravce však v případě zakoupení takové jízdenky negarantuje místo k sezení.

Tisk jízdenek

Po zaplacení dorazí jízdenka na daný e-mail ve formátu PDF. Je na ní aztécký kód umístěný vpravo dole (většinou), což ve vás může vzbuzovat dojem, že jízdenku není třeba tisknout a k její validaci bude průvodčímu stačit načtení onoho kódu. To bohužel neplatí ve všech případech, proto doporučuji vždy vytisknout všechny elektronické jízdenky na papír formátu A4. Elektronické jízdenky, které máte „jen“ v tabletu nebo mobilu, nemusí průvodčí uznat – pozor na to. A nezapomeňte si přečíst všechny poznámky na jízdence uvedené. 

Takové nebezpečí nehrozí u jízdenek zakoupených přes e-shop ČD pro vnitrostátní cestu, na niž vám stačí In Karta, vlastníte-li ji. A pokud nevlastníte, stačí si zapamatovat šestimístný kód jízdenky (např. W4AB5S), průvodčí jej pak zadá do svého přístroje a jízdenku tím on-line ověří a „označí“.

Stáhni si ukázku Travel Bible

Jediné knihy, kterou na cestách nedáš z ruky.

3) Hledejte a využívejte akční jízdenky

Většina evropských dopravců prodává akční jízdenky. Snaží se tím konkurovat jiným dopravcům nebo zkrátka přilákat cestující do vlaků. Akce se týkají vesměs dálkových spojů, dají se koupit pouze v určitém časovém předstihu a většinou jen přes internet. Obecně platí: čím dříve jízdenku koupíte, tím levněji pojedete. 

Příklad: jízdenka Paříž – Marseille rychlovlakem TGV koupená na následující den stojí 3 140 Kč, avšak zakoupená na následující měsíc jen 1 082 Kč.

4) Dělte jízdenky

Nekupujte jednu jízdenku na celou trasu, vážně se to nevyplatí. Jak kvůli výše popsaným informacím (vnitrostátní jízdné je vždy levnější, akční jízdenky ještě levnější), tak vlivem různých nabídek, které platí např. jen ve vybraných oblastech. Dost často se vyplatí dělit i akční jízdenky.

Příklad na jízdence Olomouc – Žilina:

  • Přímo: 431 Kč
  • Rozdělená na vnitrostátní úseky (eshop ČD a ZSSK) + mezinárodní přes hranice (eshop ČD): 340 Kč
  • Zde se pak dá ušetřit ještě využitím akčních jízdenek (z eshopu ČD) v úseku Olomouc – Návsí: 285 Kč

Podobně se často vyplatí dělit i jízdenky v zemích západní Evropy – zvlášť, jedete-li přes hranice. Pokud na daný úsek nenajdete akční jízdenku na eshopu železniční společnosti ani jedné země, přes kterou trasa vede, dělení se vyplatí téměř na 100 %.

Více informací k dělení jízdenek v ČR najdete v článku Jak cestovat levněji vlakem po ČR

5) Pozor na povinné příplatky a rezervace

Mnohé významné evropské vlaky, ale i některé rychlíky či běžné mezinárodní noční vlaky (to platí především v Česku) jsou povinně místenkové. V případě rychlovlaků či jiných významných expresů jsou vyžadovány různé příplatky. V Bulharsku například připlatíte za denní dálkové vlaky InterCity asi šest korun. Ve Francii se k síťovým jízdenkám Interrail připlácí naopak bláznivé částky – leckdy o hodně větší, než byste dali za samotnou akční jízdenku koupenou dva tři měsíce předem.

Skvělý přehled příplatků a povinných rezervací pro cestovatele s Interrail naleznetezde a dá se z něj vycházet i při cestování na běžné či akční jízdenky. Samozřejmě pomůže i web dopravců. Každopádně si předem ověřte, zda není vyžadován nějaký příplatek nebo zda vlak není povinně místenkový.

Příklad pro cestu Varšava – Berlín – Mnichov – Benátky:

  • Vlak Varšava – Berlín: povinná rezervace místa k sezení 4,50 eur
  • Vlak Berlín – Mnichov: bez příplatku i bez povinné rezervace místa k sezení
  • Vlak Mnichov – Benátky: příplatek 7 eur (včetně povinné místenky) k jízdence Interrail; k samostatné jízdence pouze místenka za 3,50 eur

6) Pořiďte Interrail

Chcete cestovat po Evropě nebo vybraném státu bez starostí s nakupováním jednotlivých jízdenek a nevadí vám, že to bude stát víc, než kdybyste jízdenky kupovali jednotlivě? Zvolte jízdenku Interrail (nebo některou z jejích přidružených variant).

O těchto jízdenkách si brzy budete moci přečíst celý článek, proto stručně. Jízdenku Interrail koupíte v několika variantách. Můžete s ní cestovat například tři dny během týdne, patnáct dnů během měsíce, nebo jeden souvislý měsíc. Koupit se dá na jednotlivé země (Německo, Itálie, Francie…), kombinovaně (Benelux, Balkán, západní Evropa), anebo pro celou Evropu. Pro větší oblast a delší platnost je samozřejmě dražší. Mladí do 25 let a páry zaplatí za Interrail o pár eur méně.

Tato nabídka nadchne, avšak pozor: pro cestovatele s Interrail je mnoho vlaků povinně příplatkových nebo místenkových. Platí také, že ve většině zemí na východ od nás vychází tamní síťové jízdenky levněji než Interrail.

7) Využijte autovlak

Vyhovuje vám na cestování autem flexibilita, ale zároveň vůz neradi řídíte na velké vzdálenosti? Zkuste autovlak. České dráhy již téměř dvacet let nabízí stále se rozšiřující produkt, při kterém můžete cestovat na dlouhou vzdálenost vlakem přes noc a vzít s sebou své auto, se kterým se tak do vaší destinace dostanete mnohem snáze.

České dráhy prozatím nabízí autovlaky pouze na Slovensko – přes noc do Popradu, Humenného a do Košic, kam v pátek jezdí i denní autovlak. Vše potřebné o této nabídce můžete nalézt zde na webu ČD.

V násobně větší míře se autovlaky uplatňují v Rakousku. Pokud vám nevadí cesta autem do Vídně, můžete své auto spolu s posádkou přepravit například do Verony, Bregenzu, Düsseldorfu, Hamburku a v letní sezóně ve vybrané dny v týdnu až do italského Livorna či Florencie. Podrobnosti naleznete zde.

Auto přepravíte vlakem i třeba do Chorvatska – od května do listopadu bývá na nočním rychlíku Záhřeb – Split zařazen autovůz, který vám může usnadnit cestu k moři. Ze Záhřebu vlak vyjíždí ve 23.05 a do Splitu přijíždí v 6.54 následujícího dne. Konkrétní informace si přečtete zde.

Možnost přepravit své auto vlakem je přinejmenším zajímavá. Vyjma denního autovlaku do Košic se navíc poměrně dobře vyspíte, zatímco se vaše cesta zkrátí o několik stovek kilometrů. Jako nevýhodu lze označit poměrně vysokou cenu za přepravu a především málo tratí, na kterých lze autovlak využít.